uefau17.com

Siti Nurhaliza Bersyukur Lewati Malam ke-27 Ramadhan di Mekah Meski Jamaah Meningkat, Kuncinya Ikhlas dan Berprasangka Baik - Islami

, Jakarta Umat muslim berlomba meningkatkan kualitas ibadah saat Ramadhan. Dan di bulan penuh berkah ini, Siti Nurhaliza dan suaminya, Khalid Mohamad Jiwa, berkesempatan menunaikan ibadah umrah di 10 hari terakhir Ramadhan.

Melalui akun Instagramnya, penyanyi asal Malaysia ini pun menceritakan pengalamannya. Yang pertama, dia sangat bersyukur dapat ibadah di Tanah Suci pada waktu di mana seluruh amal ibadah akan dilipatgandakan pahalanya.

"Alhamdullillah.. malam ke 27 di Mekah memang sangat dinanti nantikan oleh seluruh jemaah di sini," ungkap pelantun lagu "Cindai" di media sosialnya, Selasa (18/4/2023).

Brsama keterangan itu, dia menyertakan foto kebersamaannya dengan sang suami di sela-sela menunaikan ibadah. Keduanya tampak tersenyum tanda menikmati momen ibadah bersama.

* Follow Official WhatsApp Channel untuk mendapatkan berita-berita terkini dengan mengklik tautan ini.

2 dari 4 halaman

Tak Khawatir Meski Jamaah Umrah Sangat Ramai

Kondisi Masjidil Haram di 10 hari terakhir Ramdhan dipenuhi jamaah dengan jumlah yang meningkat berkali-kali lipat. Namun demikian, Siti Nurhaliza tak khawatir sama sekali.

"Tahun ini jemaah yang datang sangat luarbiasa ramai, tetapi percayalah… pasti ada tempat kita yang Allah swt sudah sediakan di dalam Masjidil Haram," tuturnya.

3 dari 4 halaman

Ikhlas dan Berprasangka Baik

Untuk itu, sepanjang beribadah, Siti Nurhaliza dan suami berupaya untuk ikhlas terhadap segala kondisi yang dihadapi. 

"Ikhlas, yakin dan sentiasa bersangka baik ye.. Saya bersyukur sangat kerana Allah swt sentiasa beri saya keistimewaan ..Allah Maha Baik .. Syukur Ya Allah," ujarnya.

4 dari 4 halaman

Respons Warganet

Cerita Siti Nurhaliza soal pengalaman ibadah di Tanah Suci kali ini menuai beragam opini.

"Klu bukan di dunia Allah tk beri keistimewaan pd hambaNya, jgn bersedih. Pasti “keistimewaan” itu DIA akan hadiahkan di hari Akhirat kelak. Kita tk mampu Allah tahu itu," kata salah satu warganet.

"Betul dct.. mmg ramai sgt jemaah luar biasa.. kene bersangka baik dgn Allah dan byk bertawakal.. insyaallah ada tempat kte.. selamat menunaikan ibadah dan dipermudahkan," yang lain menimpali.

Terkini Lainnya

Tautan Sahabat